Αρχική | Υγεία | Γιατί έχεις έλλειψη σιδήρου;

Γιατί έχεις έλλειψη σιδήρου;

Γιατί έχεις έλλειψη σιδήρου;

Ξέρεις πόσο σημαντικός είναι ο σίδηρος για το σώμα σου, αλλά πού θα τον βρεις και ποια λάθη πρέπει να αποφύγεις ώστε να τον απορροφά πλήρως ο οργανισμός σου; Ο σίδηρος είναι ένα από τα πιο σημαντικά ιχνοστοιχεία στον οργανισμό μας. Παρ’ όλ’ αυτά, η έλλειψή του συνιστά την πιο συχνή διατροφική ανεπάρκεια παγκοσμίως. Η ελάττωση του σιδήρου στο σώμα ονομάζεται σιδηροπενία και πρέπει να αντιμετωπίζεται εγκαίρως, αφού μπορεί να οδηγήσει σε σιδηροπενική αναιμία.

Αιμικός VS μη αιμικός σίδηρος
Ο σίδηρος που παίρνουμε από τις τροφές χωρίζεται σε δύο κατηγορίες:

-Η πρώτη είναι ο αιμικός σίδηρος ο οποίος απορροφάται σε μεγάλο βαθμό από τον ανθρώπινο οργανισμό (έως και 25%) και τον βρίσκουμε στο κρέας.
-Η δεύτερη κατηγορία είναι ο μη αιμικός. Δεν απορροφάται τόσο από τον οργανισμό μας (μόνο το 5%) και τον συναντάμε κυρίως στα τρόφιμα φυτικής προέλευσης, όπως τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί, τα όσπρια, αλλά και το γάλα και το αβγό.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι στα ζωικά τρόφιμα το 40% του σιδήρου είναι συνδεδεμένο με την αίμη και το 60% είναι ελεύθερο. Αντίθετα, στα φυτικά τρόφιμα ο σίδηρος κυκλοφορεί ελεύθερος στο σύνολό του.

Γιατί μπορεί να έχεις έλλειψη σιδήρου
Γενικότερα, η έλλειψη σιδήρου μπορεί να προκύψει από μειωμένη απορρόφηση λόγω γαστρεντερικών προβλημάτων ή γενετικών παραγόντων, αλλά και από παρατεταμένη απώλεια σιδήρου εξαιτίας κάποιας αιμορραγίας.

Επιπρόσθετα, υπάρχουν ομάδες που έχουν αυξημένες ανάγκες σε σίδηρο, όπως οι έγκυες, οι γυναίκες στην έμμηνο ρύση, καθώς και έφηβοι και βρέφη.

Τέλος, έλλειψη σιδήρου μπορεί να προκύψει σε ανθρώπους που ακολουθούν διατροφή φτωχή σε κρέας, όπως είναι οι vegetarians, αλλά και σε άτομα που κάνουν συχνά σημαντικά διατροφικά λάθη που μειώνουν την απορρόφησή του.

Μήπως οι vegetarians είναι η πρώτη ομάδα κινδύνου;
Τα φυτικά τρόφιμα περιέχουν μη αιμικό σίδηρο, ο οποίος απορροφάται σε πολύ μικρό βαθμό από τον οργανισμό. Είναι έτσι επόμενο ότι η συγκεκριμένη ομάδα είναι πρώτη σε βαθμό επικινδυνότητας για έλλειψη σιδήρου. Η συνιστώμενη πρόσληψη σιδήρου για τους χορτοφάγους είναι 1,8 φορές μεγαλύτερη από αυτήν των μη χορτοφάγων, εξαιτίας της χαμηλής βιοδιαθεσιμότητας του σιδήρου στις χορτοφαγικές δίαιτες.

Παρ’ όλ’ αυτά, ο επιπολασμός της σιδηροπενικής αναιμίας στους χορτοφάγους βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με των μη χορτοφάγων, πιθανότατα λόγω της σωστής ενημέρωσης για τους διατροφικούς χειρισμούς και συνδυασμούς που μπορεί να ακολουθήσει ένας χορτοφάγος για τη μεγαλύτερη απορρόφηση σιδήρου.

Περισσότερα στο Shape.gr


Σχολιάστε το άρθρο:

 

Διαβάστε ακόμα:

Κοροναϊός : Ο αγώνας δρόμου για τα εμβόλια πλησιάζει στο τέλος του

Κοροναϊός : Ο αγώνας δρόμου για τα εμβόλια πλησιάζει στο τέλος του

Τη στιγμή που το δεύτερο κύμα της πανδημίας μαστίζει την Ευρώπη, οι ειδικοί αισιοδοξούν ότι το πρώτο αποτελεσματικό και ασφαλές εμβόλιο θα εγκριθεί ...

περισσότερα

Δημοφιλέστερα Άρθρα

Τελευταία άρθρα

Πόνος στο μαστό: δείτε κάποιες όχι και τόσο συνηθισμένες αιτίες
Εκτιμάται ότι δύο στις τρεις γυναίκες εμφανίζουν σε κάποια φάση της ζωής τους δυσφορία ή πόνο στο μαστό, ιδιαίτερα πριν την εμμηνόπαυση. Μέχρι κάποιο ...  
Δείτε τι μας συμβαίνει επειδή μικραίνει η διάρκεια της ημέρας
Υπάρχει μία διαταραχή, που κάνει την εμφάνισή της τον χειμώνα και για την οποία ο περισσότερος κόσμος δεν γνωρίζει πολλά πράγματα, με αποτέλεσμα ...  
Κοροναϊός: Πώς η στοματική κοιλότητα συνιστά κύρια είσοδο του ιού
Οι ερευνητές εξέτασαν επίσης τις περιοχές όπου ο ιός μένει στο στόμα. Ερεύνησαν τους στοματικούς ιστούς με τα υψηλότερα επίπεδα ACE2, του υποδοχέα ...  
Αυτά είναι τα σημάδια ότι τρώτε υπερβολική ζάχαρη
Η ζάχαρη εντοπίζεται σε πολλά τρόφιμα υπεράνω υποψίας, όπως τα φρούτα και τα γαλακτοκομικά. Ωστόσο, τα φυσικά σάκχαρα σε αυτές τις υγιεινές τροφές ...  
French beauty: Τα tips των Γαλλίδων για φυσικό μακιγιάζ
Μπορεί λοιπόν το φυσικό μακιγιάζ με λαμπερή επιδερμίδα να έγινε τάση παγκοσμίως τα τελευταία χρόνια παίρνοντας τη θέση του έντονου contouring, οι Γαλλίδες ...