Αρχική | Ελεύθερος Χρόνος | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ολημερίς το χτίζανε, το βράδυ γκρεμιζόταν…

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ολημερίς το χτίζανε, το βράδυ γκρεμιζόταν…

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ολημερίς το χτίζανε, το βράδυ γκρεμιζόταν…

Το τέλος του 2015 βρίσκει το ΕΜΣΤ υπό πλήρη εκκρεμότητα.

Καθυστερήσεις, διαξιφισμοί, παρασκήνιο, φήμες και στη μέση ένα Μουσείο που η ιστορία του ως εδώ δεν αποφεύγει τον συνειρμό: «Ολημερίς το χτίζανε, το βράδυ γκρεμιζόταν». Ναι, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης θυμίζει το Γεφύρι της Άρτας. Αλλά ποια είναι η «γυναίκα του πρωτομάστορα» που πρέπει να θυσιαστεί προκειμένου επιτέλους το Μουσείο να ανοίξει τις πόρτες του για το κοινό; Θα αποδειχτεί ότι είναι η Άννα Καφέτση, τέως διευθύντρια του Μουσείου και ο άνθρωπος που ήταν ψυχή τε και σώματι παρών στη δημιουργία του εξαρχής και μέχρι να αποπεμφθεί επί της ουσίας από τον πρώην υπουργό Πολιτισμού Κώστα Τασούλα τον Νοέμβριο του 2014; Ή ότι είναι η Κατερίνα Κοσκινά, νυν διευθύντρια του Μουσείου και εκείνη που η θητεία της υπήρξε μόλις ετήσια και λήγει σε λίγες μέρες, καθώς, παρά τους ευσεβείς και δικαιολογημένους της πόθους, η παρουσία της λειτούργησε εν είδει αντικατάστασης της Καφέτση;  
Διότι όπως και να χει στις 14 Ιανουαρίου που υπό κανονικές συνθήκες θα έληγε η θητεία της Άννας Καφέτση, λήγει η θητεία της Κατερίνας Κοσκινά που την αντικατέστησε. Και παρότι η τελευταία δικαίως επισημαίνει ότι σ΄ ένα μόλις χρόνο ουδείς μπορεί να δείξει τι μπορεί να κάνει ως επικεφαλής ενός τέτοιου Μουσείου ώστε να κριθεί γι΄ αυτό αναλόγως και επικαλείται τον νόμο που ορίζει ότι η θητεία του Διευθυντή του Μουσείου είναι τετραετής, οι φήμες που φτάνουν από το υπουργείο Πολιτισμού δεν φαίνεται να την ευνοούν. Αντιθέτως ο υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς φέρεται να μην έχει την πρόθεση να ανανεώσει τη θητεία της. Άλλες φήμες μάλιστα τροφοδοτημένες κι από τις δηλώσεις του ίδιου του υπουργού περί αδικίας που υπέστη η κυρία Καφέτση («η κ. Καφέτση αδικήθηκε καθέτως και οριζοντίως») επιμένουν ότι θα επανέλθει στη θέση της η τέως διευθύντρια. Κι άλλες φήμες δείχνουν προς μια άλλη λύση του γόρδιου δεσμού, με την επιλογή για τη Διεύθυνση του Ε.Μ.Σ.Τ. ενός τρίτου προσώπου (κυκλοφορούν μάλιστα στην «πιάτσα» διάφορα ονόματα) με την Άννα Καφέτση να παίζει ωστόσο κάποιο κεντρικό ρόλο μέχρι τα εγκαίνια του Μουσείου. Εν ολίγοις….μύλος!

Η απομάκρυνση της Άννας Καφέτση
Ας γυρίσουμε, ωστόσο, τον χρόνο στο Νοέμβριο του 2014, όταν ο τότε υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τασούλας ζητά από το διοικητικό συμβούλιο του Ε.Μ.Σ.Τ. καθώς και από την Διευθύντρια  Άννα Καφέτση τις παραιτήσεις τους. Αιτία, απ΄ ό,τι γράφτηκε τότε στον Τύπο το γεγονός ότι οι σχέσεις του μεν με την δε είχαν φτάσει σε τέτοιο σημείο όξυνσης ώστε να καθίσταται πλέον αδύνατη η απαραίτητη συνεργασία μεταξύ τους, ώστε να επισπευστεί και το θέμα των εγκαινίων του Μουσείου.  Η αντιπαράθεση μεταξύ τους είχε άλλωστε κορυφωθεί με τη συνέντευξη Τύπου που είχε δώσει ένα μήνα πριν (20/10/2014) η Άννα Καφέτση, απαντώντας στα μέλη του Δ.Σ, τα οποία τής καταλόγιζαν αβλεψίες, αστοχίες και αργοπορία στη λήψη αποφάσεων. Η κατάσταση είχε οδηγήσει και στην παραίτηση εκείνες τις μέρες της Σοφίας Στάικου, αντιπροέδρου του ΔΣ. και ανθρώπου-κλειδί στο «περιβάλλον» των ελληνικών μουσείων, αν σκεφτεί κανείς πως είναι εκείνη που συνέδεσε το όνομά της με το δίκτυο μουσείων της Τράπεζας Πειραιώς.
Μετά από όλα αυτά λοιπόν ο Κώστας Τασούλας επιλέγει τη λύση «πονάει χέρι-κόψει κεφάλι» και ζητά τις παραιτήσεις όλων των εμπλεκομένων μερών. Η Καφέτση δεν υπακούει άμεσα και τελικώς η απομάκρυνση της, παρά την συγκέντρωση από τον εικαστικό κόσμο υπογραφών υποστήριξης, γίνεται εφικτή με απόφαση του υπουργού που δημοσιεύεται σε ΦΕΚ με ημερομηνία 24 Νοεμβρίου.   Στο ΦΕΚ επισημαίνεται πως οι λόγοι απομάκρυνσης της Διευθύντριας του ΕΜΣΤ άπτονται του δημοσίου συμφέροντος. Και υπογραμμίζεται η «διάσταση μεταξύ των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και της διευθύντριας του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης…».

Ο διορισμός της Κατερίνας Κοσκινά
Λίγες μέρες αργότερα, στις 29 Νοεμβρίου το ΥΠΠΟ ανακοινώνει τα ονόματα του νέου διοικητικού συμβουλίου του Μουσείου. Και στις 3 Δεκεμβρίου διορίζεται ως νέα Διευθύντρια του Ε.Μ.Σ.Τ. με απόφαση του υπουργού η Κατερίνα Κοσκινά, Πρόεδρος μέχρι τότε του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη και επί μακρόν καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου. Ως προς το νέο Δ.Σ. (με πρόεδρο τον αρχιτέκτονα-μηχανικό Γεώργιο Παπαναστασίου) διευκρινίζεται ότι η θητεία θα είναι τριετής. ‘Οσο για τη θητεία της κυρίας Κοσκινά, το ΦΕΚ του διορισμού της (4/12) ορίζει πως έχει ετήσια διάρκεια, έως τις 14 Ιανουαρίου του 2016, ημερομηνία που θα έληγε η θητεία της Άννας Καφέτση.
Προφανώς όμως προφορικά η Κατερίνα Κοσκινά έχει λάβει διαβεβαιώσεις από τον τότε υπουργό Κ. Τασούλα για την ανανέωση της θητείας της. Διαφορετικά δεν μπορεί να αντιληφθεί κάποιος γιατί δέχτηκε τη θέση.
Ξεκινά πάντως να εργάζεται σε ένα «τοπίο» που είναι κάθε άλλο παρά θετικό προς αυτήν. Ένα μεγάλο μέρος του εικαστικού χώρου αν και της αναγνωρίζει τα τυπικά προσόντα, την εμπειρία και την προϋπηρεσία, επιμένει να μιλά για την αδικία που υπέστη η Καφέτση. Και εν τω μεταξύ, η Κοσκινά πρέπει να κάνει έναν αγώνα δρόμου υπό τις πιέσεις του ΥΠΠΟ που θέλει να εγκαινιαστεί το ΕΜΣΤ το συντομότερο δυνατόν. Ανάμεσα σε όσα πρέπει να γίνουν άμεσα και πιεστικά είναι η νέα μουσειολογική μελέτη (καθώς αυτή που έχει ξεκινήσει και σχεδόν ολοκληρωθεί επί των ημερών της Καφέτση αντανακλά το δικό της όραμα για τη λειτουργία του Μουσείου), η μουσειογραφική μελέτη, ο εσωτερικός κανονισμός, νέο οργανόγραμμα, συμβάσεις με προμηθευτές, συμβάσεις με ΔΕΚΟ κλπ.

Ο Ξυδάκης και ο καπνός από το…πουράκι!
Αρχές Μαΐου του 2015 η εναπομείνασα διοίκηση, οι υπάλληλοι  (14  που έχουν απομείνει μετά και την απομάκρυνση κάποιων για οικονομικούς λόγους και για λόγους λήξεως των συμβάσεών τους ή κατά τις κακές γλώσσες και κάποιων για λόγους της ιδιαίτερης σύνδεσής τους με την Καφέτση)  και τα γραφεία του ΕΜΣΤ, μετακομίζουν από το προσωρινό τους κατάλυμα στο Ωδείο Αθηνών, στο, έτοιμο πια αλλά ως άδειο κέλυφος, κτίριο του ΦΙΞ. Εν τω μεταξύ έχει αλλάξει και η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και καθώς πια η κυβέρνηση έχει την σφραγίδα του ΣΥΡΙΖΑ, τα ηνία κρατά πλέον ο Νίκος Ξυδάκης. Ιστορικός Τέχνης και ο ίδιος, κριτικός Τέχνης και αρθρογράφος είναι αν μη τι άλλο ένας άνθρωπος που γνωρίζει τα εικαστικά εκ των έσω. Και επιπλέον και με τις προηγούμενες ιδιότητές του δεν έχει καταχωριστεί ακριβώς στους οπαδούς της Καφέτση. Η Κατερίνα Κοσκινά θα μπορούσε λοιπόν να έχει λόγους να αισιοδοξεί…
Μέσα Μαΐου του 2015 οι ελπίδες της διαψεύδονται  όταν το ΕΜΣΤ υποδέχεται για πρώτη φορά στο νέο του «σπίτι», στο ΦΙΞ, τους δημοσιογράφους στο πλαίσιο του εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων για μία ξενάγηση παρουσία του υπουργού Πολιτισμού. Την επομένη ένα μεγάλο μέρος του αναγνωστικού κοινού πληροφορείται κυρίως την ιστορία με το πουράκι που άναψε ο Ξυδάκης παρά την απαγόρευση καπνίσματος στους (άδειους παρόλα αυτά) χώρους του νέου Μουσείου. Ο καπνός από το πουράκι…θόλωσε το πολύ πιο ενδεικτικό και καίριο, υπόλοιπο μέρος εκείνης της συνάντησης. Διότι ο Ξυδάκης προτού να καπνίσει είχε βάλει φωτιές…Όχι βέβαια διότι ξεκαθάρισε ότι προοπτική του ΥΠΠΟ θα ήταν τα εγκαίνια του Μουσείου να γίνουν μέχρι τα τέλη του 2015 (αυτό στο κάτω-κάτω ήταν ένας ευσεβής πόθος όλων των εμπλεκομένων). Αλλά διότι σε δηλώσεις του προς τους δημοσιογράφους  τόνισε: «Θα προικίσουμε το ΕΜΣΤ με σύγχρονο διοικητικό πλαίσιο και, όπως αρμόζει στην εξωστρέφεια ενός σύγχρονου μουσείου σε διεθνοποιημένο περιβάλλον, θα προκηρύξουμε διεθνή διαγωνισμό για την ανάδειξη διευθυντή. Ενός διευθυντή που επιτέλους να του αξίζει»…
Μάλλον τότε η Κατερίνα Κοσκινά πήρε το μήνυμα ότι η ίδια δεν είναι ακριβώς στις επιλογές του νέου υπουργού-ο οποίος παρεμπιπτόντως έχει ήδη διορίσει τότε το νέο Συμβούλιο Μουσείων, συμπεριλαμβάνοντας σ΄ αυτό τις κυρίες Καφέτση και Στάικου που μπορεί να μην συνυπήρχαν εύκολα στο περιβάλλον του ΕΜΣΤ, τώρα όμως συνυπάρχουν…

Η δωρεά του Ιδρύματος Νιάρχος
Τον Απρίλιο του 2014, επί Διεύθυνσης Καφέτση ακόμα, το ΕΜΣΤ αιτήθηκε δωρεάς από το Ίδρυμα Νιάρχος, ύψους 3 εκ. ευρώ. Η δωρεά είχε εγκριθεί με όρο όμως το ΕΜΣΤ να τηρήσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα (βήμα-βήμα) 18 μηνών. Οι περιπέτειες και οι αναταράξεις στο ΕΜΣΤ εφεξής δεν επέτρεψαν να ακολουθηθεί το χρονοδιάγραμμα. Κι έτσι τον περασμένο Νοέμβριο λίγο μετά την επιβεβαίωση της καθυστέρησης στα εγκαίνια του Μουσείου κι από τον νέο υπουργό Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά  («με απαισιόδοξες προβλέψεις το ΕΜΣΤ θα ανοίξει τις πύλες του σε 2-3 μήνες») έσκασε σα βόμβα η είδηση ότι το Ίδρυμα Νιάρχος αποσύρει τη δωρεά, λόγω μη τήρησης των συμφωνημένων ως προς το χρονοδιάγραμμα. Η απόσυρση είναι προσώρας; Έτσι τουλάχιστον το αντιμετώπισε η κυρία Κοσκινά που σε δηλώσεις της στον Τύπο κατέστησε σαφή την πρόθεσή της το ΕΜΣΤ να επανέλθει με νέο αίτημα δωρεάς προς το Ίδρυμα «αίτημα που θα είναι πιο τεκμηριωμένο και απτό». Η ίδια επιμένει ότι όταν ανέλαβε είχε τόσο λίγο χρόνο μπροστά της για να ολοκληρώσει τα προαπαιτούμενα πριν εκπνεύσει η προθεσμία του Ιδρύματος, ώστε αυτό θα ήταν ανθρωπίνως αδύνατον.
Το ΥΠΠΟ ωστόσο ένιψε τας χείρας του και μάλλον φόρτωσε την απώλεια στη διοίκηση του Μουσείου. Χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση του υπουργείου αναφερόταν ότι «Από την πλευρά του ΥΠΠΟΑ, έχουν υλοποιηθεί και δρομολογηθεί όλα τα αιτήματα της παρούσας διοίκησης του ΕΜΣΤ, προκειμένου να τηρηθεί το απαιτηθέν χρονοδιάγραμμα της δωρεάς». Κι ακόμα ότι: «Μολαταύτα και παρά τις επανειλημμένες συστάσεις του ΥΠΠΟΑ, η Μουσειολογική Μελέτη, απαραίτητη για την έναρξη λειτουργίας του ΕΜΣΤ , η οποία θα έπρεπε να έχει κατατεθεί από το ΕΜΣΤ από την αρχή της χρονιάς, δεν έχει κατατεθεί ούτε καν ως προσχέδιο στο Συμβούλιο Μουσείων».
Αυτή ήταν η δεύτερη «νύξη» κι αυτή τη φορά επί υπουργίας Μπαλτά ότι η Κατερίνα Κοσκινά έχει λίγες ελπίδες να παραμείνει στο τιμόνι του ΕΜΣΤ.

Η μουσειολογική μελέτη
Παρόλα αυτά η νέα μουσειολογική μελέτη κατατέθηκε τις επόμενες ημέρες στο Συμβούλιο Μουσείων το οποίο την συμπεριέλαβε αρχικά στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασής του της 21ης Δεκεμβρίου. Η Κατερίνα Κοσκινά θεωρώντας διαδικαστικό θέμα την έγκρισή της κάλεσε τους δημοσιογράφους σε μία «εορταστική συνάντηση» στο ΦΙΞ στις 23 Δεκεμβρίου-με στόχο να κάνει την αποτίμηση της χρονιάς. Η συνάντηση έγινε αλλά εκ των πραγμάτων ο χαρακτήρας δεν μπορούσε να είναι εορταστικός: το Συμβούλιο Μουσείων της 21ης Δεκεμβρίου έγινε, αλλά το θέμα της έγκρισής των μελετών δεν συζητήθηκε (διότι εν τω μεταξύ είχε εξαφανιστεί από την ημερήσια διάταξη). Γιατί; Άγνωστο αλλά και παράξενο αν σκεφτεί κανείς πως δεν υπάρχει κανένα περιθώριο καθυστέρησης….«Πιθανώς να υπήρχαν πιο πιεστικά θέματα», περιορίστηκε να σχολιάσει η κυρία Κοσκινά.

Και τώρα;
Το τέλος του 2015 βρίσκει το ΕΜΣΤ υπό πλήρη εκκρεμότητα. Η μουσειολογική μελέτη θα συζητηθεί προσεχώς. Η θητεία της Κατερίνας Κοσκινά λήγει στις 14 Ιανουαρίου και οι ενδείξεις για ενδεχόμενη ανανέωση δεν είναι υπέρ της. Ο επόμενος Διευθυντής-αν δεν είναι η Καφέτση-θα θέλει ενδεχομένως να καταθέσει τη δική του μουσειολογική μελέτη. Οι υπάλληλοι παραμένουν 14 ενώ θα χρειάζονταν το λιγότερο 45 για να λειτουργήσει αξιοπρεπώς το Μουσείο. Εκκρεμεί η υποβολή νέου αιτήματος προς το Ίδρυμα Νιάρχος. Και με όλα αυτά η αισιόδοξη πρόβλεψη της Κοσκινά ότι αν κινητοποιηθούν οι πάντες τα εγκαίνια θα μπορέσουν να γίνουν ενδεχομένως τον Μάιο του 2016, μοιάζει δυστυχώς απολύτως ουτοπική…

Πηγή: tospirto.net


Σχολιάστε το άρθρο:

 

Διαβάστε ακόμα:

Παναγιώτης – Ραφαήλ : Ολοκληρώθηκε η θεραπεία – Πολλαπλασιάστηκαν οι ελπίδες

Παναγιώτης – Ραφαήλ : Ολοκληρώθηκε η θεραπεία – Πολλαπλασιάστηκαν οι ελπίδες

«Η θεραπεία ολοκληρώθηκε!! Το όνειρο μας, χάρη σε όλους εσάς, έγινε πραγματικότητα!! Σας ευχαριστούμε πολύ, η αγάπη σας μας έφερε εδώ!! Να είστε ...

περισσότερα

Δημοφιλέστερα Άρθρα

Τελευταία άρθρα

Μπορούμε να νικήσουμε το bullying
Το bullying είναι εξαιρετικά συνηθισμένο φαινόμενο. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι και ανίκητο. Ο σχολικός εκφοβισμός έρχεται στην επικαιρότητα συνήθως όταν ένα από τα χιλιάδες ...  
Βιεννέζικα βαλς στη Xριστουγεννιάτικη Αθήνα
Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Σάββατο και Κυριακή 7 και 8 Δεκεμβρίου, αντιστοίχως Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και οι καθιερωμένες ετήσιες συναυλίες του Johann Strauss Ensemble θα ...  
Παναγιώτης – Ραφαήλ : Ολοκληρώθηκε η θεραπεία – Πολλαπλασιάστηκαν οι ελπίδες
«Η θεραπεία ολοκληρώθηκε!! Το όνειρο μας, χάρη σε όλους εσάς, έγινε πραγματικότητα!! Σας ευχαριστούμε πολύ, η αγάπη σας μας έφερε εδώ!! Να είστε ...  
Κυριακή με συννεφιά, βροχές και καταιγίδες
Σε ποιες περιοχές τα φαινόμενα θα είναι έντονα. Η θερμοκρασία χωρίς αξιόλογη μεταβολή. Για σήμερα Κυριακή, αναμένουμε στα δυτικά της χώρας νεφώσεις με βροχές και ...  
Γυναίκες πρωταγωνίστριες του Πολυτεχνείου
  Αναζητήσαμε τις γυναίκες που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο πρωταγωνίστησαν στην εξέγερση του Πολυτεχνείου και στο φοιτητικό κίνημα της εποχής.     Μαρία Δαμανάκη: Μια φωνή ...